Campagne #kolfgolf stimuleert borstvoeding ook na 6 maanden
Steeds meer vrouwen kiezen ervoor om te starten met borstvoeding. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Opgroeien. Met een campagne wil het agentschap ook vrouwen ondersteunen om borstvoeding te blijven geven zodra ze opnieuw aan het werk gaan.
Van 1 tot 8 augustus loopt de Internationale Week van de Borstvoeding. Een uitgelezen moment om stil te staan bij de meest recente cijfers rond borstvoeding in Vlaanderen. "Daarbij zien we dat meer dan 8 op de 10 pasgeborenen tijdens de eerste 24u borstvoeding krijgen" zegt Niels Heselmans, woordvoerder van Opgroeien. "Dat cijfer blijft licht stijgen en daar zijn we heel tevreden over. Die periode is cruciaal: met borstvoeding geef je een kind de beste start. Die eerste moedermelk, colostrum, bevat veel eiwitten, vitamines en mineralen en zit barstensvol stoffen die je kind beschermen tegen infecties en die het eigen afweersysteem stimuleren. Tegelijk is de start ook het heftigste: daarom is het belangrijk dat je je goed laat ondersteunen."
Terug aan het werk
Tussen 3 en 6 maanden na de geboorte van hun baby gaan de meeste mama's opnieuw aan het werk. "Ook dan proberen we borstvoeding nog zoveel mogelijk te stimuleren" zegt Heselmans. "Maar natuurlijk is dat niet voor iedereen evident. We zien in onze cijfers dat nog 35% van de kinderen die geboren werden in 2021 op 6 maanden borstvoeding krijgen. Dat aantal daalde licht ten opzichte van 2020. De World Alliance for Breastfeeding Action (WABA) koos tijdens deze Wereldborstvoedingsweek niet verrassend voor het thema 'Enabling Breastfeeding. Making a difference for working parents'. Werkende ouders staan dus centraal."
#kolfgolf
Omdat borstvoeding ook na die eerste maanden voordelen heeft voor de gezondheid en ontwikkeling van het kind, lanceert Kind en Gezin een nieuwe campagne. "We vragen mama's om hun kolfverhalen te delen onder de hashtag #kolfgolf" legt Heselmans uit. "Zo willen we goede voorbeelden tonen om de overstap voor prille moeders naar het werkende leven vlotter te laten verlopen. Een comfortabele kolfruimte, borstvoedingspauzes, een koelkast om moedermelk te bewaren: het zijn maar kleine veranderingen die een ongelooflijk verschil kunnen betekenen. Met de campagne willen we alle initiatieven blijven aanmoedigen om borstvoeding alle kansen te geven."
Niels Heselmans