Internationale week van de Borstvoeding 1-7 augustus

Kind en Gezin, vroedvrouwen, lactatiekundigen en kraamverzorgenden roepen aanstaande ouders op om al tijdens de zwangerschap te praten over de keuze voor borstvoeding. Correcte informatie, steun uit de omgeving en inspirerende voorbeelden zijn drie belangrijke factoren om succesvol met borstvoeding te starten.

Met de lancering van de BV-BV’s* zet Kind en Gezin het belang van die inspirerende borstvoedingsverhalen in de verf. Kind en Gezin roept iedereen op om tussen 31 juli en 6 augustus zijn BV-BV te nomineren. Zo waardeert Kind en Gezin íedereen die bijdraagt aan een authentiek en realistisch beeld over borstvoeding.

*Een BV-BV, oftewel BorstVoeding-Bekende Vlaming, is elke (bekende) man of vrouw, blogger, influencer die borstvoeding op een toffe, (h)echte, inspirerende manier in de kijker zet en zo aanstaande ouders misschien wel inspireert om borstvoeding te geven.

Borstvoeding, dat is correcte informatie, en tijd en rust om te oefenen

Kersverse ouders verdienen alle kansen om te wennen aan het prille ouderschap. Ze hebben tijd nodig om hun nieuwe rol als ouder te leren kennen. Ook borstvoeding geven, moet je leren. Daarom is correcte informatie én voldoende tijd en rust om te kunnen oefenen cruciaal. ​ ​ ​

De voorbije coronaperiode zorgde bij pasbevallen gezinnen vaak voor meer quality time en minder stress. Zeker ouders van een eerste kindje kregen meer tijd om in alle rust te starten met borstvoeding. Ook de kraamafdelingen merkten de meerwaarde van een rustige start met de baby en willen minder bezoek en meer rust na de bevalling. Kraamverzorgenden bieden hulp bij de verzorging van de baby, nemen huishoudelijke taken over en helpen bij de opvang van oudere kindjes. Zo zorgen ze ervoor dat mama’s in alle rust borstvoeding kunnen geven.

Borstvoeding, dat loopt soms niet vanzelf, snel hulp inroepen maakt het verschil

Als borstvoeding moeilijker gaat, is hulp van een vroedvrouw, verpleegkundige van Kind en Gezin of lactatiekundige (IBCLC) een grote meerwaarde. Een deel van deze praktische hulp viel soms weg door de coronamaatregelen. Het is noodzakelijk om sterk in te zetten op laagdrempelige, praktische ondersteuning. ​

Voor een mama bij wie de borstvoeding wat extra begeleiding vraagt, blijft fysieke begeleiding de meest ideale optie. In tijden waarin dit niet mogelijk is, kan videobellen een goed alternatief zijn. De mama kan bijvoorbeeld via video tonen hoe haar baby drinkt. Dat helpt een lactatiekundige, verpleegkundige of vroedvrouw om tips op maat te geven.

“Tijdens corona dachten mama’s soms dat vroedvrouwen gestopt waren met de dienstverlening, met als gevolg dat ze geen hulp durfden vragen. Maar we bleven nog altijd aan het werk. Daarom roepen we op: blijf ons, de vroedvrouwen, inschakelen. Steun blijft belangrijk. En dat gaan we vanaf nu nog harder beklemtonen. De vroedvrouwen van de VBOV zijn en blijven 7 op 7, 24 op 24 uur beschikbaar.” - Joke Muyldermans, Vlaamse Beroepsorganisatie van Vroedvrouwen (VBOV)

De BV-BV’s, als blijk van waardering voor alle borstvoedingsinspiratie ​

Veel aanstaande en pas bevallen ouders vinden via websites en sociale media borstvoedingsinspiratie en praktische en emotionele steun. Heel wat bloggers, bekende Vlamingen en influencers delen iets over borstvoeding en hun eigen borstvoedingservaringen met hun volgers. Ze geven ouders een duwtje in de rug om borstvoeding een kans te geven. ​ ​
​ ​
Daarom gaat Kind en Gezin voor het eerst op zoek naar de BV-BV’s. Kind en Gezin roept iedereen via Facebook en Instagram op om die BV-BV te nomineren die borstvoeding het afgelopen jaar op een positieve en inspirerende manier in de kijker zette.

“Borstvoeding is niet altijd rozengeur en maneschijn. Ik ben fan van de borstvoedingscartoon op de Instagram-account van Arno van @jehoortwatineenklaslokaal. Hij tekent vaak over het ouderschap. Het brengt borstvoeding mooi én echt in beeld. Ik hoop dat er na onze oproep massaal gestemd wordt zodat Kind en Gezin een top-10 kan maken. Zo delen we borstvoedingsinspiratie met iedereen.” - Nele Wouters, woordvoerder Kind en Gezin

Waar kan je terecht met vragen over borstvoeding? ​

De impact van corona op borstvoeding en de nood aan steun zetten Kind en Gezin en de Vlaamse Beroepsorganisatie van Vroedvrouwen (VBOV vzw), Belgische Vereniging van Lactatiekundigen (BVL vzw) en kraamverzorgenden ertoe aan om samen een engagement aan te gaan. Met de campagne, ‘Samen sterk in borstvoeding!’, beklemtonen ze dat borstvoeding geven iets is wat je samendoet. Met de steun van je partner, hulpverleners en je omgeving (familie of vrienden) ...

Heel wat hulpverleners staan klaar om ouders met borstvoedingsvragen of -problemen te ondersteunen.

Nuttige links: