Kind en Gezin herneemt volledige dienstverlening vanaf 1 juli

Kind en Gezin herneemt volledige dienstverlening vanaf 1 juli

Alle fysieke contactmomenten, ook huisbezoeken, gaan opnieuw door.

Na de recente versoepeling van maatregelen tegen het coronavirus, herneemt Kind en Gezin zijn volledige dienstverlening. Vanaf 1 juli 2020 gaan alle contactmomenten, ook huisbezoeken, opnieuw fysiek door. Lokaal kan er wel variatie zijn in de snelheid waarmee ouders een afspraak voor een consult krijgen.

"We zijn heel blij dat alle contactmomenten opnieuw fysiek kunnen doorgaan en we dus alle baby's en peuter en hun gezinnen opnieuw kunnen zien, ook via huisbezoeken. De afgelopen maanden hebben de lokale teams van Kind en Gezin alles op alles gezet om naast de fysieke vaccinatiemomenten ouders te ondersteunen via telefonie, chat en beeldbellen. Die duizenden uren bellen bewezen hoe noodzakelijk en waardevol onze dienstverlening is. We zijn blij dat we er vanaf 1 juli opnieuw ten volle kunnen zijn voor alle gezinnen met baby's en peuters." - Nele Wouters, woordvoerder Kind en Gezin

De dienstverlening van Kind en Gezin

Elk gezinstraject begint met een startgesprek. Dat is een kennismakingsgesprek met de (aanstaande) ouder(s) waarbij de dienstverlening wordt voorgesteld.

Na de bevalling heeft Kind en Gezin een basisaanbod van 14 contactmomenten die gekoppeld zijn aan de specifieke leeftijd van de baby’s en peuters. Dat basisaanbod vertrekt vanuit de vragen en behoeften van elk kind en zijn gezin. Het kan aangevuld worden met dienstverlening op maat, zoals extra medische consulten, bijkomende huisbezoeken, telefonische ondersteuning, chatten of beeldbellen met een teamlid via WhatsApp ...

Deze affiche illustreert de 14 contactmomenten van het basisprogramma van Kind en Gezin:

Story image
  • een huisbezoek op 2 weken
  • een gehoortest op 3 weken
  • een consult op 4 weken
  • een (tele)huisbezoek op 6 weken
  • een consult op 8 weken door de arts (met vaccinatie)
  • een consult op 12 weken (met vaccinatie)
  • een consult op 16 weken (met vaccinatie)
  • een consult op 6 maanden
  • een consult van 9 maanden
  • een consult op 12 maanden (met oogtest) (met vaccinatie)
  • een consult 15 maanden (met vaccinatie)
  • een (tele)contact op 18 maanden
  • een consult van 24 maanden
  • een consult op 30 maanden (met oogtest)

Niet wachten met vragen en bezorgdheden

Kind en Gezin houdt rekening met de coronamaatregelen, onder meer door het aanhouden een strikte timing van 15 minuten voor elk consult. Dat moet voorkomen dat er te veel mensen tegelijk aanwezig zijn in het consultatiebureau.

Kind en Gezin beseft dat dit verkorte consultmoment niet ideaal is om uitgebreid in te gaan op alle vragen die ouders mogelijk hebben. Daarom worden ouders gestimuleerd om hun vragen of  bekommernissen niet ‘op te sparen’ of te bewaren tot het consult, maar ze meteen te stellen. Ouders kunnen met al hun vragen terecht bij hun lokale Kind en Gezin-team via WhatsApp, sms, e-mail, ... of bij de verpleegkundigen van de Kind en Gezin-Lijn. Die infolijn kan je elke werkdag bereiken tussen 8 en 20 uur via 078 150 100.

Voor de consulten van 9, 15 en 24 maanden ontvangen ouders een uitgebreide e-mail om hen voor te bereiden op het consult en te polsen naar vragen of behoeften die ze voor het consult al kunnen beantwoorden. 

“Er is de voorbije maanden heel erg ingezet op ondersteuning via chat en (beeld)bellen. Vanuit Kind en Gezin willen we benadrukken dat ouders ook nu niet moeten wachten met hun vragen tot het consultmoment. Ze kunnen terecht bij hun lokale Kind en Gezin-team. Elke werkdag kunnen ze ook bellen met een verpleegkundige via de Kind en Gezin-Lijn tussen 8 en 20 uur op 078 150 100.” - Nele Wouters, woordvoerder Kind en Gezin

Veiligheid voor iedereen

Op het consultatiebureau blijven de hygiënemaatregelen van kracht om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Er gelden volgende richtlijnen voor ouders:

  • Draag altijd een mondmasker
  • Ben jij ziek of is je kindje ziek? Annuleer je afspraak en maak een nieuwe.
  • Kom met 1 begeleider per kind.
  • Breng geen broers of zussen mee.
  • Kom op tijd. Ben je te vroeg, dan wacht je even in de gang of buiten.
  • Ontsmet je handen bij aankomst in het consultatiebureau.
  • Respecteer de voorziene 15 minuten consultmoment.
  • Verlaat na het consult het consultatiebureau zo snel mogelijk.
  • Respecteer zoveel mogelijk de afstand van 1,5 meter.

Tijdens huisbezoeken of stoepbezoeken gelden volgende richtlijnen voor de ouder(s):

  • Draag een mondmasker of een andere bedekking van neus en mond.
  • Respecteer zoveel mogelijk de afstand van 1,5 meter.
  • Is er iemand binnen het gezin (vermoedelijk) besmet met COVID-19? Dan wordt het huisbezoek vervangen door een telefonisch of online contact. De gezinnen worden daarom vooraf opgebeld om te informeren naar de gezondheidstoestand van de gezinsleden.

Ook alle medewerkers van Kind en Gezin dragen een mondmasker, passen een strikte handhygiëne toe en respecteren de afstand van 1,5 meter. De consultatiebureaus worden regelmatig tussendoor gedesinfecteerd.

"We zagen de voorbije 3 maanden dat ouders zich goed aan de maatregelen hielden en begrip hebben voor de andere werking. Mondmaskers blijven verplicht in de consultatiebureaus, omdat een veilige afstand niet altijd bewaard kan worden." - Nele Wouters, woordvoerder Kind en Gezin

 

Nele Wouters
Nele Wouters Woordvoerder Kind en Gezin, Opgroeien

 

Over Opgroeien

Sinds april 2019 vormen Jongerenwelzijn, Kind en Gezin en een deel van het aanbod van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) samen het nieuwe agentschap Opgroeien. De missie van Opgroeien is het recht op kansrijk opgroeien realiseren voor élk kind, élke jongere en hun gezinnen in Vlaanderen. 

Opgroeien
Hallepoortlaan 27
1060 Brussel