Mama’s in het secundair onderwijs hebben nu ook na hun 18 jaar recht op het laagste tarief in de kinderopvang

Vanaf dit schooljaar hebben mama’s die nog in het secundair onderwijs schoollopen ook na hun 18de verjaardag recht op het goedkoopste tarief wanneer hun kindje naar een inkomensgerelateerde kinderopvang gaat. Ze betalen dan €1,97 per opvangdag. De maatregel moet schooluitval bij jonge moeders helpen vermijden.

Minderjarige tienermoeders betalen al langer een individueel verminderd tarief in een kinderopvang op basis van inkomen. “Maar wanneer ze 18 jaar werden, verviel tot voor kort dat voordeel” schetst Niels Heselmans, woordvoerder van Opgroeien. “Dat betekent dat hun dagtarief van €1,97 plots kon worden opgetrokken. Het inkomenstarief werd dan berekend op basis van het gezinsinkomen, een bedrag tussen €6,24 en €34,64. Veel jonge mama’s wonen nog thuis en dus werd het tarief voor de kinderopvang van een baby of peuter dan berekend op basis van het inkomen van de grootouders. Die financiële drempel is nu weggewerkt: ook moeders die ouder zijn dan 18 jaar maar wel nog in het secundair onderwijs zitten, betalen vanaf nu altijd het laagste tarief.”

Diploma

De aanpassing in het decreet kinderopvang moet het verschil maken voor moeders én hun kindjes. Dat zegt ook Kirsten Elen van Fara vzw: “Twee keer per jaar gaan we op tienermoederweekend. Uit de verhalen van de moeders pikten we de verzuchting op dat de kostprijs van de crèche na de 18de verjaardag plots veel duurder was geworden. De mama in kwestie twijfelde daardoor of ze haar secundair wel zou afmaken. Ze had immers een jaar gedubbeld omdat ze tijdens haar zwangerschap geen stage mocht lopen. Het verhaal van dit meisje toonde voor ons aan hoe belangrijk het is om de toekomstkansen van prille mama’s en hun kindjes zo gaaf mogelijk te houden. Eén van de belangrijkste factoren daarbij is een diploma. Door het laagste tarief in de opvang aan te rekenen, verkleint de kans dat mama’s op jonge leeftijd de schoolbanken inruilen voor een eerste job om op die manier de factuur van de crèche te kunnen betalen. Bovendien wordt vermeden dat alle financiële lasten op de schouders van de grootouders zouden vallen. Vaak komen er al heel wat extra kosten bij als je een baby of een peuter in huis hebt. Met de nieuwe maatregel wordt een hogere bijdrage in de kinderopvang uit dat kostenplaatje gehaald. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt bovendien dat kinderen van ouders met een diploma ook zelf meer kans hebben om een succesvolle schoolloopbaan uit te bouwen. Het gaat tot slot om een beperkt aantal mama’s: in 2022 deden slechts 62 minderjarige mama’s een beroep op het laagste tarief in de kinderopvang.”

Voorwaarden

Moeders moeten wel aan een aantal voorwaarden voldoen. “Je kan enkel een beroep doen op het goedkoopste tarief als je kind naar een inkomensgerelateerde kinderopvang gaat” verduidelijkt Heselmans. “Voor kinderopvanginitiatieven die een vrije prijs hanteren, geldt het voordeel dus niet. Daarnaast moeten mama’s ook aantonen dat ze ingeschreven zijn in het secundair onderwijs. Dan gaat het niet alleen over het voltijds gewoon onderwijs, maar ook over het buitengewoon secundair onderwijs, het deeltijds beroeps-secundair of een opleidingsvorm binnen het secundair waarbij de ouder 1 dag per week les volgt en 4 dagen per week meedraait en ervaring opdoet in een leerbedrijf. Niet alleen een inschrijving is voldoende, ze moeten ook voldoen aan de voorwaarden van een regelmatige leerling en dus niet zomaar onwettig afwezig blijven tijdens het schooljaar. Als mama’s afstuderen of hun opleiding stopzetten, vervalt het recht op een verminderd tarief.”