Skip to Content
Nieuwe campagne Week van de Groeilamp staat hele week lang stil bij ouderschap en opvoeding

Nieuwe campagne Week van de Groeilamp staat hele week lang stil bij ouderschap en opvoeding

Week van de Opvoeding in een nieuw jasje

Met webinars, een solidaire kaartjesactie en een opdrachtentocht staat de Week van de Groeilamp een hele week stil bij ouderschap en opvoeding. Nina Mouton, Erika Van Tielen en Wim Schotsmans (Vaderklap) zijn meters en peter van de campagne.

Van 16 tot 23 mei vindt de ‘Week van de Groeilamp’ plaats. Dat is de nieuwe naam voor de ‘Week van de Opvoeding’. De campagne wil iedereen in de spotlights plaatsen die zich elke dag inzet om kinderen en jongeren te helpen (op)groeien. 200.000 kaartjes vinden hun weg naar gezinnen en opvoeders om ze een schouderklopje te geven. De kaartjesactie verloopt ook online. Heel wat steden en gemeentes nemen op 15 en 16 mei deel aan een grote opdrachtentocht. Elke maandag en donderdag in mei zijn er webinars rond verschillende opvoedingsthema’s. Initiatiefnemers zijn de Gezinsbond, Opgroeien en VCOK. Nina Mouton, Erika Van Tielen en Wim Schotsmans (Vaderklap) zijn meters en peter van de campagne.

Story image

De ‘Week van de Opvoeding’ heet dus voortaan ‘Week van de Groeilamp’. Na 10 jaar had de campagne nood aan een nieuw jasje. “Net zoals kinderen uit hun kleren groeien, was ook de Week van de Opvoeding toe aan een nieuwe outfit. Want na 10 jaar Week van de Opvoeding weten we het zeker: dit gaat over meer dan opvoeding alleen. Daarom verwelkomen we de ‘Week van de Groeilamp’ en zetten we met de nieuwe campagne ouderschap en opgroeien in de spotlights. Ouders, grootouders en zovele anderen zorgen er immers elke dag voor dat kinderen opgroeien in een warme en positieve leefomgeving. Daar speelt opvoeding een centrale rol in, maar het gaat om meer: het is letterlijk en figuurlijk ruimte maken om te groeien. De Week van de Groeilamp laat daar zijn licht op schijnen”, zeggen initiatiefnemers Gezinsbond, EXPOO/Opgroeien en VCOK.


Nina Mouton, Erika Van Tielen en Wim Schotsmans (Vaderklap) zetten hun schouders onder de actie. Als meters en peter ondersteunen ze de campagne., Ze weten dat ouderschap best pittig kan zijn, en willen in hun dagelijks leven ouders helpen groeien.

Story image
“Het is ok om als ouder te worstelen, te lachen én te huilen. Beseffen dat de buitenwereld het niet altijd beter weet en dat het oké is om ondanks alles een happy ouder te zijn.” Erika Van Tielen  
“Ook papa’s zijn zoekend en willen ervaringen uitwisselen. We dromen van gelijkwaardigheid tussen moeders en vaders.” Wim Schotsmans van Vaderklap
“Iedereen betrokken bij de opvoeding, van dichtbij of veraf, verdient het om in de spotlights te staan. Want opvoeden doen we samen.” Nina Mouton

Blikvangers: opdrachtentocht, webinarmaand, kaartjesactie en Radio EXPOO

Blikvangers in deze ‘Week van de Groeilamp’ zijn een opdrachtentocht, wekelijkse webinars rond opvoedingsthema’s, een (online) kaartjesactie en een speciale editie van Radio EXPOO.

“Heel wat steden en gemeenten nemen deel aan ‘de grootste opdrachtentocht’. Organisaties, kinderopvang, scholen, maar ook lokale handelaars, sportclubs, jeugdbewegingen en natuurlijk de gezinnen zelf, hangen in het weekend van 15 en 16 mei een opdracht aan hun raam. In veilige bubbels trekken gezinnen van opdracht naar opdracht. Een warm gezinsmoment dat tegelijk verbinding maakt met elkaar en met het ruime netwerk rond gezinnen” aldus Nele Wouters.

Daarnaast zullen 200.000 kaartjes de komende periode hun weg vinden naar gezinnen. Organisaties bestellen ze (nu al) massaal, omdat ze – zeker in coronatijden – vinden dat ouders, grootouders en opvoeders een schouderklopje verdienen. Ouders kunnen op hun beurt hun waardering voor iemand anders tonen. De kaartjesactie verloopt ook online. “Als iedereen die een lief gebaar ontvangt, op zijn beurt iets positiefs doet voor een ander, trekt zich een golf van positieve vibes en solidariteit op gang”, voegt Kurt Jacobs van de Gezinsbond er nog aan toe.

Story image

Op vrijdag 21 mei zorgt Radio EXPOO voor een extra warme uitzending. Ouders komen vertellen over hun ‘groeimoment’: een moment, periode of gebeurtenis in hun leven met kinderen, dat een speciale betekenis heeft of had voor hen. Wat deed het met hen en hun kinderen, en welke steun vonden ze bij anderen.

En net zoals vorig jaar slaan de Gezinsbond en VCOK de handen in elkaar om een uitgebreid aanbod webinars en (online) workshops te organiseren. Elke maandag en donderdagavond is webinaravond, verschillende opvoedingsthema’s komen aan bod:
‘Wij-tijd’, risicovol spelen, ‘eten, slapen & spelen’, ‘stress bij kinderen’, ‘jij en je puber’, ‘onderhandelen’ en ‘zelfvertrouwen bij kinderen’.

 

Meer persinformatie:

Interview met een meter of peter?

Kurt Jacobs
Kurt Jacobs Woordvoerder Gezinsbond, Gezinsbond

 

Over Opgroeien

Sinds april 2019 vormen Jongerenwelzijn, Kind en Gezin en een deel van het aanbod van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) samen het nieuwe agentschap Opgroeien. De missie van Opgroeien is het recht op kansrijk opgroeien realiseren voor élk kind, élke jongere en hun gezinnen in Vlaanderen. 

Opgroeien
Hallepoortlaan 27
1060 Brussel