Skip to Content
Opgroeien lanceert nieuwe website Kind en Gezin

Opgroeien lanceert nieuwe website Kind en Gezin

Duidelijk, gebruiksvriendelijk en herkenbaar: dat is de rode draad doorheen de nieuwe www.kindengezin.be die vandaag het licht ziet.

"Met 3,2 miljoen bezoekers per jaar is kindengezin.be de drukstbezochte website voor jonge ouders in Vlaanderen en Brussel voor informatie over zwangerschap, baby's en peuters. Dagelijks worden er 45.000 pagina's bekeken. Met een totaal nieuwe website is Kind en Gezin klaar voor de ouders van vandaag én morgen."
Nele Wouters, woordvoerder Opgroeien

Aan de basis van de nieuwe website ligt een grootschalig gebruikersonderzoek bij ouders, professionals en partners via online bevragingen en diepte-interviews. De nieuwe website is het antwoord op de drie grote noden en wensen van alle bezoekers: makkelijk terug te vinden informatie, een fris design en een aangename gebruikerservaring op élk toestel.

De nieuwe website van Kind en Gezin is een cruciaal onderdeel in de ondersteuning van gezinnen. Onze digitale kanalen en fysieke dienstverlening versterken elkaar. We ondersteunen en begeleiden ouders in real life én digitaal."
Nele Wouters

Wie zwanger is, kan zich via de website inschrijven op ‘Mijn zwangerschap’ en ontvangt dan tips, weetjes en heldere en correcte informatie op maat.  Het fysieke contact in het consultatiebureau of thuis, vullen we aan met info op onze website en sociale media. Ouders met een vraag vinden via de website ook snel de weg naar de Kind en Gezin-Lijn.

Ouders centraal

De 13 thema's zijn het resultaat van het gebruikersonderzoek. Ouders hebben hierrond de grootste nood aan informatie. Voeding, gezondheid en kinderopvang zijn de topthema's. Die krijgen dan ook een heel prominente plaats.

Story image
  • Korte boodschappen en heldere taal maakt alle informatie vlot leesbaar en heel toegankelijk. Zo start alle informatie met de essentie en is de tekst scanbaar.
  • De schat aan wetenschappelijk onderbouwde informatie in brochures en magazines kreeg een update en heeft een prominente plaats op de website.
  • Tekstuele info wordt versterkt met foto’s, illustraties en filmpjes.
  • Interviews met experten, getuigenissen van ouders en tips en tricks vullen de informatie aan.
Story image

Professionals apart

Het gebruikersonderzoek toont aan dat professionals op een heel andere manier informatie zoeken dan ouders. Daarom hebben professionals en partners een apart luik met informatie over erkenning, subsidies en beleid. Elke sector vindt er informatie op maat. De nodige crosslinks garanderen dat professionals gemakkelijk de juiste info vinden op de webpagina’s voor ouders.

Dienstverlening Kind en Gezin in de kijker

“Wat kunnen wij voor jou betekenen?” De dienstverlening van Kind en Gezin wordt in de verf gezet doorheen de hele website. Zo kunnen ouders op een makkelijke manier kennismaken met het gratis aanbod van Kind en Gezin, dat zoveel ruimer is dan de consulten in het consultatiebureau.

"Ouders hebben vaak meteen een antwoord nodig op hun vraag. Dat vinden ze nu snel online én ze vinden er ook makkelijk de weg naar de Kind en Gezin-Lijn. Daar kunnen ouders praten of (anoniem) chatten met een van onze verpleegkundigen." 
Nele Wouters

Medewerkers in beeld

De nieuwe website brengt ook eigen medewerkers in beeld, zoals Kristin bij de contactpagina. Zij is verpleegkundige in Brugge en werkt ook voor de Kind en Gezin-Lijn. Als geen ander weet zij welke vragen ouders stellen via de Kind en Gezin-Lijn.

Kristin, verpleegkundige bij de Kind en Gezin-Lijn en in team Brugge, rechts in beeld
Kristin, verpleegkundige bij de Kind en Gezin-Lijn en in team Brugge, rechts in beeld
"Heel veel ouders zoeken alles digitaal. Folders maar ook mails raken wat passé. Ouders krijgen er waarschijnlijk zo veel. Ze hebben het druk. We moeten er dus echt voor zorgen dat ze snel vinden wat ze zoeken. 

Zeker ouders met jonge kinderen. 
Als een ouder, met een baby op de arm, wil weten wat te doen bij koorts, dan wil die dat makkelijk vinden en in één oogopslag zien via smartphone.

Via de Kind en Gezin-Lijn krijg ik heel wat telefoontjes en chats van ouders over slapen. Te weinig slapen, doorslapen, samen slapen … Het houdt ouders wakker. 
Het is heel terecht dat 
‘Slapen’ als een apart thema goed in het zicht op de nieuwe website staat. Ik ben blij dat ons gratis slaapadvies aan huis én op maat van een gezin in de verf staat. Lang niet alle ouders weten dat ze daarvoor bij Kind en Gezin terechtkunnen." 
Kristin, verpleegkundige Brugge en Kind en Gezin-Lijn

De website groeit verder

De lancering van de nieuwe kindengezin.be is een fris begin. Maar de website staat niet stil. Opgroeien blijft de inhoud screenen en actualiseren waar nodig.

Naast de statistieken van de websitegebruikers en paginabezoeken, is ook de inbreng vanuit de lokale Kind en Gezin teams en wat zij van gezinnen horen, heel belangrijk. Daarmee gaat Opgroeien aan de slag om de website verder op punt te zetten en nog te versterken.

De site in cijfers

  • Ruim 3 miljoen gebruikers in 2020.
  • Per dag worden er gemiddeld 45.000 pagina’s bezocht.
  • Elke gebruiker bekijkt gemiddeld 13 pagina’s per sessie op de website.
  • Het aantal gebruikers piekt rond  's morgens om 9 uur en 's avonds om 21 uur.
  • Weekdagen zijn populairder dan het weekend.
  • 66% van de gebruikers surft via een mobiel toestel.
  • De nieuwe site telt al 1.267  pagina’s en groeit verder.
  • Top 5 van de meest bezochte pagina's op de website in 2020:
    1. Voeding
    2. Gezondheid en vaccineren
    3. Populaire voornamen
    4. Kinderopvang
    5. Ontwikkeling en gedrag

Meer weten?

Welkom op de nieuwe www.kindengezin.be

Story image

 

 

 

 

 

 

 

Over Opgroeien

Sinds april 2019 vormen Jongerenwelzijn, Kind en Gezin en een deel van het aanbod van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) samen het nieuwe agentschap Opgroeien. De missie van Opgroeien is het recht op kansrijk opgroeien realiseren voor élk kind, élke jongere en hun gezinnen in Vlaanderen. 

Opgroeien
Hallepoortlaan 27
1060 Brussel