8 op de 10 baby's in Vlaanderen krijgt borstvoeding bij de start

Kind en Gezin registreert in de dienstverlening borstvoeding bij baby's op verschillende leeftijden. Daarvan krijgt 8 op de 10 baby's geboren in Vlaanderen in 2021 borstvoeding in de eerste 24 uur.

Borstvoedingcijfers op verschillende leeftijden

Op de eerste levensdag krijgt 81,6% van de baby’s in Vlaanderen in 2021 borstvoeding.

Op de zesde levensdag gaat het nog om 76,8%. Deze cijfers liggen op het niveau van 2020. Tegenover 2014 is er een stijging op dag 6: van 72,5% in 2014 naar 76,8% in 2021.

Op de leeftijd van 6 maanden krijgt 36,1% van de kinderen (geboren in 2020) nog borstvoeding, waarvan iets meer dan 1 op de 10 (11,1%) uitsluitend borstvoeding.

Er zijn enkel winnaars als je kiest voor borstvoeding: voor het kind, de ouders en ook wij als maatschappij plukken er de vruchten van. Elk beetje borstvoeding telt en hoe langer je borstvoeding geeft, hoe meer voordelen." - Liesbet Vergauwen, adviserend arts en expert voeding Kind en Gezin

Impact woonplaats, origine moeder en kansarmoede op borstvoedingscijfers

​Net zoals de voorbije jaren zijn er in Vlaanderen opmerkelijke verschillen bij de borstvoedingscijfers naargelang de woonplaats, de origine van de moeder en de kansarmoedesituatie.

In West-Vlaanderen wordt minder gestart met borstvoeding dan in de andere provincies in Vlaanderen (74,7% krijgt er op 24 uur borstvoeding). In Vlaams-Brabant (85,8%) en Antwerpen (84%) wordt het meest gestart met borstvoeding.

Meer baby’s met een moeder van niet-Belgische origine krijgen borstvoeding. Het verschil met de kinderen van een moeder van Belgische origine blijft ook op de leeftijd van 6 maanden nog zichtbaar.

• Meer dan de helft (52,8%) van de kinderen met een moeder van niet-Belgische origine krijgt op 6 maanden nog borstvoeding (meestal niet uitsluitend)
  • Bij baby’s met een moeder van Belgische origine, is het aandeel dat dan borstvoeding krijgt minder dan een derde (28,8%).

Onder de kinderen met een moeder van Belgische origine zien we een opmerkelijk verschil naargelang de kansarmoedesituatie. Op dag 6 krijgt minder dan de helft (47,5%) van de kansarme kinderen met een moeder van Belgische origine borstvoeding, bij de niet-kansarme kinderen met een moeder van Belgische origine ligt het aandeel heel wat hoger (72,3%).

"Bijna 8 op de 10 baby's geboren in Vlaanderen krijgt op de 6de levensdag borstvoeding. Een prima score! Cijfers tonen echter verschillen. Zo zien we dat slechts 5 op de 10 baby's van moeders van Belgische origine die in kansarmoede opgroeien borstvoeding krijgen op dag 6. Als maatschappij moeten we blijven investeren om de keuze voor borstvoeding vanzelfsprekend te maken, ongeacht de woonplaats, origine van de moeder en de kansarmoedesituatie." - Liesbet Vergauwen, adviserend arts en expert voeding Kind en Gezin

Tot slot stellen we ook vast dat kinderen geboren in een kraamkliniek met BFHI-label (Baby Friendly Hospital Initiative) meer starten met borstvoeding dan andere kinderen.

Nuttige links over borstvoeding:

Week van de Borstvoeding: Kind en Gezin inspireert opnieuw met de BV-BV's

In 2020 en 2021 ging Kind en Gezin voor de Week van de Borstvoeding op zoek naar de BV-BV's (of Borstvoedings-Bekende Vlaming): bekende en minder bekende mensen die borstvoeding positief in de kijker zetten. In 2022 zetten we de spotlights op Elise Van De Graaf, verpleegkundige bij Kind en Gezin en mama van een vroeggeboren tweeling. Een week lang deelt ze haar ervaringen over borstvoeding bij tweelingen en prematuren, voeden in het openbaar, kolven … op het Facebook- en Instagramkanaal van Kind en Gezin.