Dit zijn de BV-BV's van 2021

Opnieuw honderden nominaties voor nieuwe editie BorstVoedings-BV's

Na het succes van vorig jaar ging Kind en Gezin voor de internationale Week van de Borstvoeding (1 tot 7 augustus) opnieuw op zoek naar de BV-BV's.

Naast correcte informatie en steun uit de omgeving, zijn ook inspirerende voorbeelden belangrijk om succesvol borstvoeding te geven.

Daarom lanceerde Kind en Gezin ook dit jaar een oproep om een BV-BV ofwel BorstVoedings-Bekende Vlaming te nomineren. Een BV-BV is een (bekende of minder bekende) man of vrouw, blogger, influencer ... die borstvoeding op een (h)echte, inspirerende manier in de kijker zet.

Enkele opvallende resultaten voor de editie van 2021

- Dit jaar bestaan de top 10 en de andere genomineerden voornamelijk uit online influencers. In 2020 waren heel wat nominaties voor BV-BV's voor Bekende Vlamingen (waaronder Tatiana Beloy, Dina Tersago en Véronique Leysen).

- In de top 10 staan 6 vertrouwde gezichten die deel uitmaakten van de top 10 in 2020. Dat wijst erop dat inspirerende online borstvoedingsvoorbeelden vaak langere tijd als inspiratiebron dienen voor ouders. Er is ook plaats voor 4 nieuwe BV-BV's in de top 10.

- Arnoleon, de man die vorig jaar de top 10 vervolledigde met zijn grappige borstvoedingscartoons, is er ook dit jaar bij. Speciaal voor de editie van 2021 maakte hij deze grappige, herkenbare en lieve borstvoedingscartoon en werd de meest gewaardeerde socialemediapost ooit van Kind en Gezin.

Enkele reacties voor de BV-BV nominaties

Elk van de BV-BV’s kreeg naast de eer van een nominatie ook hartverwarmende complimenten. Elke BV-BV wordt gewaardeerd voor het delen van correcte informatie, het normaliseren van borstvoeding, de realistische en grappige, herkenbare verhalen over borstvoeding en afkolven, de combinatie van werk en borstvoeding geven … en vooral ook het gebruik van humor. Hun foto’s en verhalen getuigen van liefde en eerlijkheid en geven zo kracht en steun.

Een reactie voor de nominatie van BV-BV Kim Calomme @calommekim

"Ze deelt op Instagram heel open en eerlijk haar verhaal. Via haar leerde ik heel veel bij over borstvoeding. Zij is een van de redenen waarom ik al 6 maanden borstvoeding geef aan ons zoontje. Verder werkt ze ook hard aan de normalisering van borstvoeding, in het openbaar en op oudere leeftijd."

Een reactie voor de nominatie van BV-BV Sofie Verschueren @sofinessetje

"Ondanks een zeer moeilijk start met een ernstig premature baby is Sofie erin geslaagd met succes borstvoeding te geven en dat doet ze nu nog steeds. Ze geeft via haar blog heel goed advies aan ouders met vragen. Een drukke job, drie kinderen en de nodige persoonlijke tegenslagen houden haar niet tegen om met liefde en plezier borstvoeding te geven. Respect!"

Duizenden hartjes voor de borstvoedingscartoon van Arnoleon

De grappige en herkenbare cartoon die illustrator Arnoleon speciaal voor Kind en Gezin maakte, zorgde voor een absoluut record op de socialemediakanalen van Kind en Gezin. De post werd meer dan 3.000 keer geliket op Instagram en Facebook. De cartoon werd daarmee de meest succesvolle en best gewaardeerde socialemediapost ooit van Kind en Gezin. Borstvoeding en de steun van partners is dus een onderwerp dat heel wat harten beroert.

Top 10 #debvbvs

Deze vrouwen en mannen mogen zich BV-BV van 2021 noemen:

Borstvoeding in 2020 in de lift

Cijfers die Kind en Gezin via de dienstverlening registreert tonen aan dat het aantal kinderen dat al dan niet uitsluitend borstvoeding krijgt bij hun prille start in 2020 verder toeneemt:

• 81,4% van de borelingen krijgt borstvoeding bij de geboorte. Dat is een toename met 0,7 procentpunt tegenover 2019.
  • 6 dagen na de geboorte krijgt nog 77% van de kinderen borstvoeding, een toename met 1,2 procentpunt tegenover 2019.

De trend naar meer ouders die starten met borstvoeding zet zich dus voort. Tegenover 2014 bedraagt de stijging op dag 6 zelfs meer dan 4 procentpunten (van 72,5% naar 77%).